Scharlataner inom sök

Jag skrev här tidigare om Sempo som uppenbarligen försöker framställa sig som en organisation för SEO-branschen. Men som helt saknar förankring bland dem som arbetar med sökmotoroptimering.

Nästa organisation som försöker ge sken av att ha en koppling till SEO är Swedma som sedan några år tillbaka delar ut en guldnyckel inom sök. Ett pris som få i branschen känner till.
Omkring det priset stormar det en del nu vilket Resumé skriver en del om. Upprinnelsen till det hela finns på Twitter som följdes upp av en bloggpost här om Guldnyckeln.

Magnus som skrev om nyckeln med flagnat guld följde upp det hela med en post om Swedma. Vilket visar på så uppenbara brister hos den organisationen att de inte kan anses kompetenta att dela ut priser inom sök.

Nu skall det i ärlighetens namn sägas att försöka dela ut priser inom SEO inte är det lättaste. Frågan är vad som skall mätas. Pratar vi om placeringar hos Google, antal besökare, konverteringsgraden, etc. Men å andra sidan kan man också se det så här.
Saknar man förmåga bör man nog inte ens att ge sig till att försöka dela ut priser inom något man inte förstår.

Det här inlägget postades i SEO-branschen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Scharlataner inom sök

  1. David skriver:

    Syftningsfel på ”Med få menar jag då det stora flertalet.” eftersom det skulle innebära att det stora flertalet faktiskt känner till guldnyckeln? (eller så är jag för trött för att förstå din text)

    Jag hade för övrigt inte en aning om det där priset förrän jag läste historien om juryn på twitter…

  2. admin skriver:

    @David. Jo det blev en intressant mening av mig ser jag nu. Får korrigera den.