Subdomäner, en hjälp vid nyckelordsoptimering

Subdomäner och deras relation till huvuddomänen kan man fundera lite över. Att de har ett samband med huvuddomänen är klart.
Men hur kan valet av subdomäner hjälpa till med optimeringen av nyckelord om dessa kopplas mellan de två;  subdomänen och huvuddomänen?

En veckas subdomänstest

Jag började med att skapa en subdomän till min befintliga samlingssida om askfat. Ett namn på ett askfat som inte existerar på nätet, ej heller i verkligheten.
Subdomänen skapades den 11/2. Någon länkning gjordes inte mot sidan utan det fick sköta sig på egen hand.
Den 13/2 indexerades sidan i Google.

En sökning på det direkta nyckelordet gav som synes nedan inga som helst träffar just för det specifika ordet.

För att få lite fart på sidan skapas ett antal inlägg där texten askkoppar, punsch nogsamt undveks. Efter ytterligare fem dagar var även dessa inlägg indexerade.

Eftersom det sammansatta ordet inte dök upp på en sökning så ändrade jag bloggens titel den 18/2 till ordet Punsch. Men undvek fortfarande att använda ordet askkoppar.

Dagen efter den 19/2 var så nyckelordet indexerat i Google.

(Noterbart är att Google benämner det hela som att det finns externa länkar till sidan, vilket inte finns. Men det här beskedet brukar också ges för framade sidor i de fall nyckelordet endast står i title)

Subdomäner hjälper vid nyckelordsoptimering

Här kan man konstatera att med en subdomän går det att kombinera med nyckelord som finns i huvuddomänen. Google läser av hela domänen om man anger endast prefixet i nyckelordet på subdomänen.

Nu återstår naturligtvis fler tester av liknande slag. Och då bör man undvika att nämna prefixet i subdomänen vid test för att se om Google även snappar upp det. Nu var den här lilla testperioden på en vecka bara.

 

 

Det här inlägget postades i SEO-studier och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.