Länka inte till din webbplats från kundsidor

Inte helt ovanligt är att både webbyrårer och SEO-företag gärna lägger till en länk till sin egen sida från en kundsida.
Inget konstigt med det, om kunden accepterar det finns det ingen anledning att moralisera över förfarandet. Jag har gjort det tidigare och har väl några länkar kvar fortfarande.

Om vi nu bortser från webbyråer utan enbart håller oss till SEO-företag så:

Dina länkar syns för alla

Länken på en kundsida till den egen webbplats brukar ofta förses med en länktext stil med Sökmotoroptimering av…
Med andra ord på det sättet den skall se ut om det är ordet sökmotoroptimering man är ute efter att placera sig högt på.

Det man ofta inte tänker på är att den även är synlig för konkurrenter och då inte bara de företag som konkurrerar med dig om en bra placering på ordet sökmotoroptimering. Att dina konkurrenter enkelt får kunskap om vilka kunder du optimerar kan innebära en liten nackdel. Den berör jag här på referenskunder, värre kan vara att kundens konkurrenter också får den kunskapen.

Omedvetna branscher

Först kan vi konstatera att alla branscher inte alltid är medvetna om sökmotoroptimering generellt. Många branscher saknar insikt i optimering och vad som krävs för att placera sig högt upp på fraser som konverterar.
Fler branscher än vad man är medveten om skulle jag vilja säga dessutom.

Däremot finns det i rent allmän intresse hos många företag att se hur deras bransch ser ut och vad deras konkurrenter sysslar med.
Det enklaste sättet att ta rätt på det är helt enkelt att besöka deras webbplatser.
Och vad möts de av där?

Tappa inte försprånget inom SEO

Utan större konkurrens är det i allmänhet relativt lätt att optimera en webbplats för bra placeringar. Konkurrensen är i de allra flesta fall ovidkommande för en kund i den meningen att om arbetet med sökmotoroptimering är lätt eller svårt har inte så stor betydelse. Det är resultatet som räknas.

Medvetengör man sin kunds konkurrenter att det arbetas aktivt med sökmotoroptimering så kan man rätt så snabbt räkna med att även de kommer vidta liknande åtgärder för att placera sig högre upp.
Helt plötsligt så förvandlas den enkla optimeringen till en veritabel kamp mellan ett antal olika SEO-företag. Som alla i princip slåss om samma ord och fraser i SERPen.

Det enkla arbetet förvandlas helt plötsligt till någonting helt annorlunda och det drar med sig en större arbetsinsats och därmed ökande kostnader för ens egen kund.
Och utfallet av gjorda insatser blir inte så självklart längre.

Ett som jag ser som bra skäl att inte länka till sin egen webbplats från en kundsida.

Det här inlägget postades i Länkstrategier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 svar till Länka inte till din webbplats från kundsidor

  1. Bra inlägg Urban! Det man tjänar på i form av egna placeringar på SEO eller sökmotoroptimering förlorar man på att ens arbetsinsats blir större. Man kan nog tolka det du säger om att det blir dyrare för ens kund som något positivt, men det kanske till slut blir för dyrt för att kunden ska vilja vara med i matchen. Då är det bättre att kunna jobba lite i skymundan (med lägre konkurrens) och istället ha tid att ta in ytterligare en kund för att fylla upp de fakturerbara timmarna.

    • admin skriver:

      Tog det här lite ur egen erfarenhet. För länge sedan i en lätt och problemfri SERP så fick min kunds konkurrenter nys om det på det sättet är min enda rimliga tolkning. Ett par månader senare var det ytterligare 4-5 SEO-bolag där och slogs med varsin kund på samma ord.
      Och en ytterligare investering i SEO var inte så aktuellt eftersom det var ett litet företag inom hantverkssektorn.

  2. Anders Karlsson skriver:

    Som vanligt intressant läsning, vi tackar!

    //Anders

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>