Meta keywords inget att vara rädd för

Meta keywords, till skillnad från min benämningen meta title så är keywords meta-data i formell mening.

Meta keywords används i mindre utsträckning nu än tidigare.
En bidragande faktor är att Google slutat ta hänsyn till dem för ett antal år sedan. Bing bryr sig som det ser ut inte heller om dem, Yahoo däremot verkar ta en viss hänsyn.
Visserligen använder en del kataloger som skrapar innehåll av webbplatser keywords i sina beskrivningar och blir därmed sökbara. Den praktiska nyttan för en webbplats lär dock vara mycket begränsad om än inte obetydlig till följd av det.

Nyttan med meta keywords är med andra ord ringa, så ringa att man kan utelämna dem om man nu inte tror att de kan komma till bruk igen. Skall man använda dem så skall det naturligtvis vara relevanta ord för just den specifika sidan de är kopplade till.

Nu finns ett annat intressant argument mot meta keywords:

Meta keywords hjälper dina konkurrenter

Argumentet att meta keywords hjälper dina konkurrenter bygger på att de kan genom att titta i källkoden eller skrapa per automatik kan se vilka ord du optimerar en sida för.
För använder du meta keywords som det var tänkt en gång i tiden så står dina viktiga nyckelord där för varje sida.
Och då kommer dina konkurrenter att kunna ta efter dig eftersom de listar ut vilka ord du optimerar för.

Ett onekligen intressant argument får jag säga. För om en konkurrent till dig behöver titta på keywords för att se vad du optimerar sidan för så finns två alternativ.

  • Du behöver inte oroa dig för konkurrenten
  • Din konkurrent kommer inte att oroa sig för dig
Det här inlägget postades i Nyckelord och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

9 svar till Meta keywords inget att vara rädd för

  1. Seotjejen skriver:

    Fattade inte riktigt sista meningen… ”Din konkurrent kommer inte att oroa sig för dig”
    Menar du att konkurrenten tycker att man skulle vara okunnig då eller?

    Annars helt rätt, medstämmer fullt ut! Skriver dock fortfarande keywords ibland, mest av gammal vana, måste jag erkänna…

    • admin skriver:

      Lite raljant så menar jag det att kan man inte se det på sidan för övrigt så är du ingen konkurrent.
      Jag brukar också lägga till keywords ibland, precis som du av gammal vana. Och bara utifall att…

  2. Cristian Herrera skriver:

    Intressant att du tar upp detta ämne som vart dött ett tag 😉
    Jag ser det lite som följande:
    Vill jag eta vad någon optimerar för borjar jag med att snabbt navigera runt i siten och tittar på title taggarna, och för att se dessa behöver man inte ens gå in i källkoden, utam man ser dom juh direkt i toppen på sitt navigatorfönster.
    Om man nu skall använda keywords eller inte spelar väl egentligen ingen större roll idag, som du själv skriver, så tittar inte ens de större sökmotorerna på dem idag, dock så används som ibland för kategorisering av vissa tjänster.
    Så, om man nu verkligen bestämmer sig för att lägga dom extra sekunderna på att fylla i dessa, håll dom kort, en 3 -4 per undersida men å andra sidan: varför tynga ner sidan med dom extra bytesen?

    • admin skriver:

      Egentligen var det en kommentar i ett forum där aspekten konkurrenter och keywords dök upp. Jag har sett samma argument fler gånger.

      Den extra tyngden kan göra lite till. Testade med nästlade tabeller för ett bra tag sedan. De gav ungefär 3-6% mer tyngd åt en sida än i divar. Har du 20 sidor så gör det inget men skala upp det till det så ger det effekt.

      • Cristian Herrera skriver:

        Jo, att den extra tyngden spelar roll är jag medveten om skrev just om tunga sidor för ett tag sen http://bit.ly/jeVlC6
        Dock handlar det om så lite data i detta fall så det är försumbart.
        Skall man prata att fylla ut sidorna med meta data så kan man juh altid använde sig utav Dublin core standarden http://dublincore.org/
        Detta är en relativt utbyggd standard som ingen av de stora sökmotorerna använder, men det var ett gott försök 😉
        keep up the good work.

  3. Tompa skriver:

    Jepp, man ska nog kunna lista ut vad nyckelorden utan att titta i källkoden. Tar Yahoo och Bing hänsyn till nyckelord i meta description

    Mvh, Tompa

    • admin skriver:

      Yahoo verkar faktiskt göra det. Bing ser inte ut att göra det. Men jag har inte testat så mycket. Men det är rätt så lätt att prova förstås.

  4. Helträtt. Meta keyword taggen är sedan länge glömd :p