Testa och åter testa, en del av sökmotoroptimering

Inom sökmotoroptimering eller sökordsoptimering är testningar väsentliga delar.
Helt enkelt att prova olika metoder inom SEO. Både det som handlar on page-arbete och det som rör off-page.
Ofta är testningen en process som tar en hel del tid och kräver tålamod. Resultat kan ta månader att få fram, dessutom kan det visa sig att inget av det man trodde skulle stämma gör det. Vilket kan uppfattas som att allt var bortkastat. Men även ett uteblivit resultat är ett resultat.
Några punkter där det kan vara befogat att prova teorier själv:

Vederlägga eller bekräfta andras SEO-teorier
Teorier om vad som fungerar eller inte fungerar inom sökmotoroptimering framförs dagligen via olika kanaler.
Problemet som finns här är att källorna inte alltid är helt pålitliga i det avseendet att teorierna som framförs har dokumentation hur de utförts. Utan det är endast utsagor som inte kan strykas. Dessutom kan avsändaren av budskapet verka lite okunnig om ämnet SEO som helhet.

Å andra sidan så finns det teorier som kommer från trovärdiga källor med viss dokumentation som kan vara intressant att prova till vilken grad de stämmer och om det går att applicera i andra sammanhang.

Prova en egen teori
Ofta har man idéer om vad som ser ut att fungera men det kan krävas avgränsade mätningar om det verkligen stämmer i andra sammanhang och kanske även i en annan skala.

Studera orsak och verkan
Helt enkelt att undersöka olika samband som man tror eller misstänker kan finnas. Inte nödvändigtvis det som man märkt utan helt enkelt utgå ifrån en viss form av teori och se om det stämmer.
Med andra ord inte binda upp sig för att det finns ett samband utan bara undersöka om det finns helt förutsättningslöst.

Resultatredovisning
Ibland så redovisas resultatet av en testning för andra, i en del fall håller man det för sig själv och använder det för det egna arbetet.
I de fall man redovisar resultatet är det önskvärt för trovärdigheten att andra kan upprepa mätningen och få fram samma resultat.
Det sätter krav på att metoderna hur man gjorde framgår. Lite som jag gjorde när jag visade på den starka kopplingen mellan en subdomän och en huvuddomän här.
Hela processen finns noggrant beskriven och går att återupprepa för vem som helst.

Inga unika resultat
Nu kan man utgå ifrån att det man själv kommer fram till vid en mätning redan har gjorts av någon annan. En annan som valt att inte berätta om det öppet. Vi som arbetar med sökmotoroptimering i någon form lär vara några hundratusen i världen minst.
Lite som Satsen om oändligt många apor kan man säga.

Det här inlägget postades i SEO-studier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.