30/70 eller 70/30

Jag gjorde förra året ett inlägg om satellitsidor och hur man bästa skall utforma dem.
Där framhärdade jag att om de skapas att de då skapas med öppen avsändare och möjlighet för en besökare att konvertera utan att behöva gå till huvudsidan.

Med öppen avsändare avses helt enkelt att det framgår vilket företag det är som står bakom sidan. Gärna om det går med en design som överensstämmer med själva huvudwebbplatsen.
Och att det då finns möjlighet för en besökare att utföra önskade åtgärder direkt på den sidan.
Det kan vara att beställa något, skicka in ett svarsformulär, skicka ett mail eller ringa.

Dold avsändare
Anledningen till att jag rekommenderar öppna satellitsidor ligger flera år tillbaka i tiden.
En satellitsida skapades åt ett företag på ett specifikt nyckelord. Designen neutral, omfattande text om produkten/tjänsten med länk i texten till företagets huvudwebbplats. Det framgick ingenstans med mer än länken om vem som vara avsändare av webbplatsen.

Tiden gick till och webbplatsen segade sig långsamt uppåt i Google. Så en dag gick den om huvudwebbplatsen på det aktuella nyckelordet.
Fanns med andra ord all anledning att titta lite på hur besökarna rörde sig på webbplatsen.
Och det var ingen uppmuntrande statistik. 70% läste innehållet för att sedan backa tillbaka till Google från webbplatsen. 30% gick vidare till huvudwebbplatsen.
Inte ett resultat man önskar sig.

Öppen avsändare
Eftersom en besökskonvertering på 30% är att betrakta som undermåligt i det här fallet gjordes webbplatsen om.
Designen skapades så att det nästan helt överensstämde med huvudwebbplatsen, företagets logo lades in samt tydliga länkar till huvudwebbplatsen.
Resultatet lät inte dröja. Besökssiffrorna blev i princip helt omkastade. Nu gick 70% av besökarna vidare till huvudwebbplatsen och 30% gick tillbaka till Google.

En anledning så god som någon att se till att man är tydlig vem det är som är avsändaren av ett budskap på satellitsidor.

Det här inlägget postades i SEO-studier och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 svar till 30/70 eller 70/30

  1. Intressant inlägg med en intressant slutsats. Jag misstänker att ju starkare ens varumärke är desto mer har man tjäna på att vara öppen på satellitsidor. Det är dumt att inte utnyttja att man har en verksamhet som folk känner till och har förtroende för.

    • admin skriver:

      Om det sedan är nyckelord där man kan förvänta sig att den som söker har ett stort intresse att köpa eller skaffa sig underlag för ett köpa är det ännu viktigare att vara tydlig med vem som är avsändaren.