För 10 år sedan

Inser att det var för ganska precis 10 år sedan jag skaffade en kund inom SEO på ett något okonventionellt sätt.
Företaget var nystartat och jag var där i ett annat ärende, men passade på att prata om optimering och webbplats. Företaget hade inte ens en webbplats på den tiden.

Då 2001 var tveksamheten stor att investera i en webbplats med tillhörande optimering. Så kunden tvekade och skulle titta på det för att kanske återkomma senare.
Insåg att det skulle krävas lite arbete för att ro i land affären. Men på den tiden var det här med optimering inte så arbetskrävande. Jag tog rätt på några nyckelord som var aktuella för hans verksamhet.
Jag tog helt enkelt och skrev in dem i botten på min egen webbplats. Väntade en vecka sedan hade min egen webbplats placerat sig på topp 10 på orden. Och det endast med att de stod på webbplatsen, ingen text därutöver, inga extra inlänkar.

Sedan var det bara att åka ut till kunden, få honom att gå ut på Internet och söka på nyckelorden. Och så var den affären i hamn.
Skall tilläggas att det vid den tiden fanns ungefär 200 andra sidor som man konkurrerade med. Vilket inte är en speciellt hård konkurrens, men skillnaden att finnas med på topp 10 eller inte finnas med alls är rätt så stor. För övrigt placerade jag upp kundsidan när den vara klar på topp 1 senare.

Nu idag är konkurrensen ungefär 200.000 webbplatser. Men vi ligger fortfarande i toppen på orden.

Det här inlägget postades i Kunder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 svar till För 10 år sedan

  1. Seotjejen skriver:

    Mycket intressant historia, för oss som inte varit med lika länge. Måste säga att jag blir imponerad av hur man ror hem ett optimeringsuppdrag för en kund som inte ens har en hemsida än, det var inte illa!

    • admin skriver:

      Eftersom jag i grunden är säljare så underlättade det en del kan jag säga. Är man sedan van att sälja mer på idé än produkter är det också lättare. Avskyr förvisso begreppen idéförsäljning och produktförsäljning eftersom all försäljning bygger på samma princip.
      Men lite lättare att förtydliga det hela med de två begreppen.

  2. Det måste varit på Altavista-tiden. Helt annorlunda från dagens SEO. Misstänkar att META-keywords, keyword stuffing och lite dold text var heta metoder då. Jag började på webben 1996 men sysslade inte alls med SEO. Jag drev trafik genom länk- och bannerbyten. Sedan hände det att jag spammade lite i Aftonbladets chat också 🙂

    Kul att du har kvar kunden och att han fortfarande ligger bra till på sökorden.

    • admin skriver:

      2001 det bör ha varit Altavista då. Google slog väl inte igenom stort förrän några år senare i Sverige.

  3. Webbdo skriver:

    Det är tur att det inte är så enkelt idag. Hur hade internet sett ut då?

  4. Erik skriver:

    Kommer bli spännande att se utvecklingen framöver, tänk hur det kommer se ut om 10 år i Serpen! Kommer nog vara betydligt tuffare att ranka på topp 10.