Sökmotorvänlig webbplats

Håkan tar upp sökmotorvänlig och sökmotoroptimerad som begrepp när det gäller hanteringen av en webbplats.
Ibland blandas de orden ihop lite. Som Håkan nämner så är den första delen sökmotorvänligheten.
Vilket i princip är att den webbyrå som skapar webbplatsen skall se till att den i ett senare skede går att sökmotoroptimera.

Där brukar det brista en hel del har jag märkt under årens lopp. Ofta råkar man ut för webbplatser som behöver göras om av webbyrån före man kan börja med arbetet sökmotoroptimering av dem. Förutom att det innebär en fördyrning för kunden i fråga om direkta kostnader så försenas hela arbetet med optimeringen också.
Det som är lite tråkigt är att en del webbyråer tillråga på allt skyltar med att de kan sökmotoroptimering men när man ser resultatet så visar det sig att de helt saknar kunskaper.

Det mest klassiska där är att de bygger webbplatser med dynamiska sökvägar. Likt den som det här inlägget har med ?p=287 som sökväg till exempel. Valet av sökvägar för den här bloggen är dock ett medvetet val som jag återkommer till senare.

Så det första man kan titta på när det gäller valet av webbyrå är att titta på hur deras egen webbplats ser ut.

Det här inlägget postades i SEO och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>