Feltänk av Google vid personligt sök

Tänkte visa konsekvenserna av Googles personliga sök och hur det direkt lär slå mot Googles ekonomi. Ja du läste rätt Google bör förlora en del pengar på det.

Börjar med att öppna en ny rensad instans av Firefox. Loggar in hos Google, tömmer webbhistoriken som för övrigt är pausad. Aktiverar den, då det mig veterligen är default-läget för historiken.
Tar en sväng in på Webbmaster tools. Sedan ut på nätet.

Söker på ordet sökmotoroptimering och se hur jag ligger till och besöker min sida. Från den 1 mars i år ser Google att jag besöker min egen webbplats.
Efter att ha klickat runt mig lite på min egen webbplats gör jag en ny sökning på ordet sökmotoroptimering.
Klickar in mig på sidan som ligger överst på det ordet sedan in på en undersida, med mycket text.
Dags att skala potatisen till middagen och låter då den sidan ligga uppe.

När potatisen är skalad och skivad, skall bli råstekt potatis, gör vi en ny sökning och tar oss in på plats nummer två på ordet sökmotoroptimering. Letar rätt på ett långt inlägg och tar rökpaus.

Dags att söka på ordet sökordsoptimering, besöker min egen sida och några till. Tittar hur min sida internetmarknadsföring ligger till i serpen. Och där stannar vi kvar ett tag då jag skall röra ihop; äggula, kött, dijonsenap, och lök.

Nu är dags att byta intresse. Håravfall lider jag inte av men ett intressant område att titta lite på. Besöker några sidor som svarar mot sökfrågan och tittar lite på hur AdSense reklamen är utformad.

AdSensereklam från Google i icke inloggat läge

När jag upprepar en liknande sekvensföljd i icke inloggat läge, förutom då besöket på webmaster tools, med tömd webbläsare så ser reklamen ut som ovan.
I inloggat läge så hänger mitt tidigare intresse med i den AdSense-reklam som visas, vilket den inte gör i utloggat läge.
På något sätt så tror Google att jag på en sida om håravfall skall känna lust att klicka på reklam som handlar om sökmotoroptimering. Google verkar inte fatta eller chansar på att jag trots ett vitt skilt intresseområde skall klicka på reklamen i alla fall.

Knappast det mest effektiva sättet att maximera sina intäkter genom att slänga ut helt orelevanta annonser. Det här är en anledning till att jag aldrig surfar i inloggat läge.
Jag till skillnad från Google uppskattar relevans.


Under strecket
Ett litet test var det här utan krav på vetenskaplig exakthet, men det kan med lätthet upprepas av andra.

(Biff Greta var maträtten om nu någon undrar)

Relaterat: IDGIDGJajjaKulturbloggen

Det här inlägget postades i Google och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 svar till Feltänk av Google vid personligt sök

  1. Cristian Herrera skriver:

    Biff Greta?
    Det lät gott!

    Jo, även jag har sett dessa totalt irrelevanta annonserna, ser ut som adsence börjat trigga mer på din historik än faktiskt innehåll.

    För gemene man kanske det ger mer klick, då annonser alltid visas ur personers intresseområden, och förutom detta så blir missledande annonser spm skall se ut som en meny kanske mindre effektiva då de blir tagna ”out of context”

    Vi får inte glömma att den stora massan inte har en aning om hur mycket G spårar oss, jag tror faktiskt de har en tanke bakom detta..
    men å andra sidan, varför presentera SEO annonser för de som jobbar med SEO?
    Dock tror jag att den stora massan inte kommer att uppleva det så.. endast tiden kan avgöra.

    • admin skriver:

      Verkar som att Google inte riktigt hänger med på att folk kan ha olika intressen vid olika tillfällen. Samma sak med hur serpen presenteras inloggad.

      De vill styra vad som visas baserat efter vad man tidigare var intresserad av. Statiskt tänkande och ett försök att mekaniskt placera in alla i fasta intresseområden.
      Knappast en framgångsrik strategi.

      Vill inte säga att denna strategi ligger bakom att deras intäkter från annonsering minskat under föregående år http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4918978 men ligger nära till hands att tro det.

      • Cristian Herrera skriver:

        Yes, självklart har du rätt i det du skriver.
        När man är inne på en viss sida är ens intresse för tillfället fokuserat inom det område man läser om.
        Frågan är hur Google tänkt i denna fråga, men jag antar att de mäter allt de gör och agerar efter mätresultaten..

        • admin skriver:

          För SEO har det knappast någon betydelse men för de sidor som har AdSense lär det dra ned intäkterna om annonserna inte anpassas efter det direkta innehållet. Som Google annars brukar vara bra på.

  2. Patrik Berggren skriver:

    Jag surfar alltid urloggat, ändå ser jag helt orelevanta adsense-annonser visas på en webbplats.

    T ex. Läser politik och ekonomi på Aftonbladet, vips kommer det upp diverse olika hundannonser?

    Även fast du INTE är inloggad, så trackar Google dina besök. Därav att kör du en webbplats med AdSense SKA du ha en sådan här policy:

    http://www.alltomhundar.com/policy/

    Läs den, så förstår man att besökaren inte behöver vara inloggad, för att den historiken ska ”följa med”

    • admin skriver:

      Brukar iof tömma webbläsaren ett par gånger per dag som rutin även om jag surfar utloggad just därför. Lite knöligt men nödvändigt som jag ser det.

      Frågan är bara hur det här kommer accelerera för de inloggade efter 1 mars i år.
      Sedan kan man fundera på det faktum att Google är ett amerikanskt företag som lyder under amerikanska lagar. Och där krävs det minsann ingen domstol för att myndigheterna där borta skall få tillgång till det de vill ha från Google ifråga om personuppgifter eller breda sökningar hos dem.

  3. Dani skriver:

    Intressant test, verkligen. Du har ju definitivt rätt i att man är ofta ute efter helt olika grejer vid olika tillfällen. Ska bli intressant att se hur de löser det problemet.