Noggrannhet inom SEO; styrka och svaghet

Efter Christian Rudolfs inlägg om 10 SEO:are som han kunde tänka sig arbete ihop med. Så har diskussionen om olika inriktningar inom SEO blossat upp igen. Likt den här.
Men diskussionen lämnar jag därhän nu, utan tar en annan aspekt på det här med sökmotoroptimering.

Christian nämnde i sitt inlägg att jag är känd för min noggrannhet. Vilket till mångt och mycket stämmer i många fall. Men noggrannhet är ett mynt med två sidor det är en styrka men även en svaghet

Noggrannhet som styrka
Att granska statistiken; se hur besökare hittar till en webbplats, hur länge de stannar, vad de gör och framför allt vad de inte förväntas göra är ett arbete som jag lägger vikt vid.
Sedan naturligtvis se hur man kan göra förändringar, stora eller små för att få fram en konsekvent struktur och nå optimal konvertering är nästa steg. Även det en uppgift som är stimulerade.

Bygga upp en intern logisk länkstruktur är även det en åtgärd som ger bra resultat. Under åren som jag arbetet med sök är de webbplatser som är utomordentligt uppbyggda ur SEO-synpunkt så få att jag nog skulle kunna räkna dem på handens ena fingrar.

Fördelarna med att ta sig tid och göra analys, on site/op page ordentligt är att det i en del fall räcker som enda åtgärd. Det är inte alltid det krävs mer än så här för att komma dit man skall.
Men det finns en annan sida av myntet också:

Noggrannhet som svaghet
Metoden ovan tar tid och den är dessutom förenad med en hel del arbete. Arbete som kostar. Det räcker inte med att göra det en gång och sedan tro att allt är bra. Utan det krävs uppföljning och korrigering. Det är också förenat med en kostnad.
En kostnad som blivande kunder inte alltid vill ha. Utan det är de snabba lösningarna som inte kostar så mycket som är intressanta.

De lösningarna där de betalar exempelvis först när nyckelorden når topp 10 placeringar. En affärsmodell jag inte erbjuder och följaktligen heller inte kan konkurrera med.
För mig känns det lite som att stänka på sig parfym istället för att tvätta sig först.

Länkanskaffning till en sida hjälper jag till med så den delen har jag inget emot, men grundarbetet vill jag göra först.
Jag har under årens lopp märkt att det händer att det inte behövs skaffa länkar om man gör ett bra grundarbete till en webbplats.

Det här är faktiskt en liten nackdel med noggrannhet, du tappar en hel del förfrågningar och missar en del löpande avtal du kunde ha fått annars.

Det här inlägget postades i SEO och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 svar till Noggrannhet inom SEO; styrka och svaghet

  1. Christian R skriver:

    Noggranhet kan också ge dig en annan fördel, det kan sänka din säljkostnad, mina 50 öre!

    • admin skriver:

      Det har du rätt i som en stryka. Du får oftast kunden över en längre period om du gör ett ordentligt grundarbetet. Och referenskunder icke att förglömma.
      Att bara skyffla länkar till en sida kan en del kunder se att det kan vilket företag som helst göra. Så varför ha en längre relation med ett företag då?

  2. Fredrik skriver:

    Intressant debatt att få ta del av, för mig som icke insatt i hur ”proffsen” arbetar sökmotoroptimering. Något som är slående, hur man än väljer att vrida på det hela, är hur effektiv metoden med länk-skyfflandet tycks vara.

    • admin skriver:

      Skyffla länkar är effektivt då det är en så pass stor faktor för rankningen i Google. Än så länge får man säga, hur Google+ och andra sociala medier kommer påverka framöver får vi se.

      Men trots allt behöver man ha en bra placering först för att sedan uppmärksammas i sociala medier. Så det organiska kommer man inte ifrån.
      Fast analys och on site är det man skall börja med. Sedan se vad som behövs utöver det.

  3. Jag håller med dig om att on-page och bra innehåll är mycket viktigt och bör vara det man tar hand om först. Även en länkbyggare som jag tycker att det är viktigt att lägga tid på den biten. Mycket för att det ofta krävs färre länkar till webbplatsen. Väljer man att ”länkoptimera” en felkodad och innehållsfattig webbplats kan man få skyffla på med väldigt mycket länkar.

    Det jag vänder mig emot i hela den här debatten är de som är emot all form av fabricerade länkar. Finns det inga alternativ så kan man ju inte kapitulera och slå igen sin verksamhet. Anpassning till rådande situation är ett måste i många fall.

    • admin skriver:

      Visst är det en fråga om anpassning. Att bara syssla med de uppdrag som handlar om on page och inget annat är inte det lättaste för att skaffa sig en utkomst på för de flesta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>