Google+, nej tack

Att säga nej till att använda Google+ är väl som att svära i kyrkan för en hel del av de så kallade sociala media experterna. Jag har ett Google+-konto både för företaget och privat. Används som synes inte speciellt frekvent.

Anledning till min motvilja att använda Google+ bottnar inte att det är en ödemark, ej heller att Google vägrar uttala sig om det förändrade användaravtalet.
Utan helt enkelt jag har ingen nytta av tjänsten. Vare sig den eller Facebook kan addera ett värde till min verksamhet.

Verkar via andra plattformar
Min kundrekrytering går i huvudsak via två kanaler och det är Sveriges enda forum för SEO, dvs SEO-forum. Den andra kanalen är referenskunder som jag får.
Jag har en viss aktivitet på Twitter och använder mig av denna blogg samt kommenterar på andras. Och det räcker, behöver inte mer.
Det finns mail, Skype och telefon för att ta hand om kontakterna. Både de privata och yrkesmässiga.

Dessutom fragmenteras många diskussioner med användandet av fler kommunikationsplattformar. Tittar vi på en del bloggar ser man att diskussionerna stannar av i själva bloggen och det flyttas ut till Twitter, Facebook och då till viss del Google+.
Sammanhanget och den röda tråden delas ut på fler ställen och fördjupningen blir ytligare och mer svepande. Själva kärnan och den fortsatta diskussion tunnas ut till dess ingenting av substans finns kvar längre.

Nu är det här min och mitt företags syn på Google+, för mina kunder kan det gälla annat. För i slutändan är det konverteringen som skall styra vilka plattformar man väljer att agera från.

Det här inlägget postades i Sociala medier och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar till Google+, nej tack

  1. Jag ser precis som du ett problem i för många kommunikationskanaler. Det blir spretigt och tunt. Visst kan det funka som megafoner där man pumpar ut reklambudskap, men att ha diskussioner med kunder på alla sociala medier går nog inte så bra. Tror det är bättre att samla alla sina diskussioner till ett ställe? T.ex. ”Vi finns på Facebook” punkt slut.

    För min egen del blev jag aldrig imponerad över Google+. Jag avslutade det som bekant ganska nyligen. Det fyllde inget syfte för mig personligen. Jag har min professionella diskussion på Twitter och den privata på Facebook. Den enda anledningen för mig att ha ett Google+-konto skulle vara att lära mig tjänsten för att i sin tur kunna hjälpa kunder som vill synas där.

  2. Seotjejen skriver:

    Kul att se att andra tänker likadant, jag håller nämligen med dig till fullo. Jag fastnade aldrig riktigt för Google + och mitt eget ointresse för Facebook gör att jag inte jobbar särskilt aktivt med det heller.

    På ett sätt tror jag ändå att det finns potential i dessa kanaler, men eftersom jag inte alls tycker om dem har jag aldrig lärt mig använda dem på ett bra sätt. På så sätt speglas väl ens egen personlighet i det jobb man gör också, antar jag. I alla fall för mig, för jag vet många som tycker att både Facebook och Google + är jätteroligt och hänger där hela tiden, utan att ens kunna använda det för jobbändamål som jag hade kunnat göra.

  3. Erica skriver:

    Håller med, Google + borde inte lanserats ännu på den nivå de befinner sig idag. Få vet vad de ska göra med det – ska det vara för jobbändamål eller för skojs skull? Vem ska man vara på G+ – sig själv med namn eller firmans namn eller båda eller en sajt…? Dessutom är det inte tillräckligt nischat, borde finnas kanaler för olika ämnen. Det kanske det redan finns? Men jag vet inte om dem i alla fall.