Referenskunder och sökmotoroptimering

En del företag inom området sökmotoroptimering inklusive UrbaLill undviker att nämna referenskunder på sina webbplatser.
En del som nämner referenskunder har dessutom ofta bara kundens namn på sidan men ingenting om det arbetet de utför till kunden.
Förvisso finns det en del företag inom SEObranschen som tar upp några enstaka exempel på kunder de har och vad de har utfört men det tillhör inte vanligheten.

Referenskunder har jag naturligtvis och lämnar också ut dem när jag får en seriös kundförfrågan.
Men för att gå till anledningen att jag och en del med mig inte skyltar med våra kunder.

1)    Du vill inte uppmärksamma kundens konkurrenter på det faktum att kunden har anlitat någon som optimerar hans webbplats. Den uppenbara risken där är att även konkurrenterna börjar anlita SEO-företag. Är det då i en bransch där medvetenheten om sökmotoroptimering är låg så får man oftast ett rejält försprång från start. Ju fler aktörer som börjar med optimering gör att arbetet blir mer komplext och tidskrävande än vad det är utan konkurrens.
2)    Du vill inte som sökkonsult signalera vilka företag det är som har medvetenhet om SEO och som därmed är öppna för att ta del av konkurrenternas förslag. Även om du tycker att det arbete du gör är bra kan man aldrig vara säker på att din konkurrent inte övertrumfar dig.
3)    Du vill inte ge alltför mycket information om det arbetet du gör för att ge dina konkurrenter tips om hur man kan göra när man optimerar. Skulle tro att alla i branschen har en del tekniker som fungerar framför allt när det gäller onpage-delen som man inte så gärna vill tipsa andra om.
4)    Din kund vill inte bli uppsatt på en referenslista. Orsakerna kan variera en del men många tror att det dra till sig försäljare av annonser och annat relaterat till nätet.
5)    Genom att visa vilka kunder du har och då vilka nyckelord de är intresserade att placera sig på ger du tips till de som bygger reklamsidor. Sidors som optimeras för ett fåtal ord och vars enda syfte är att en besökare skall klicka på reklamlänkar.
Nu är det kanske inte alltid så svårt att ta rätt på vilka kunder ens konkurrenter har men det finns ingen anledning att göra det för enkelt.

Angående punkt 2 så är det ofta ett argument jag får höra när jag föreslår att företag i samband med sin företagsblogg skall nämna kunder de har. Gäller det tjänster/produkter som kan hänföras till förbrukning så är det uppenbart att det skulle tipsa konkurrenter om potentiella kunder.

Med andra ord avsaknaden av öppna referenskunder har ofta rationella och logiska förklaringar.

Det här inlägget postades i Kunder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.