Som man ropar i skogen får man svar

Med braskande rubriker basuneras det ut att Nordens största undersökning inom kommunikation visar att sociala medier har en stark tillväxt.

Undersökningen som är gjord av Hammer & Hanborg säger att endast 13% av alla företag inte använder sociala medier i sitt kommunikationsarbete. Spontant så tyckte jag att den siffran lät lite låg, då det skulle innebära att 87% av företagen använder sociala medier, så jag bestämde mig för att se på bakgrunden till det.
Vänligt nog finns undersökningen presenterad på en pdf här.

Då ser man att enkäten skickades ut till drygt 20.000 medlemmar i Hammer och Hanborgs befintliga kontaktnät. Redan där blir man lite fundersam på urvalet då H&H är en företag som sysslar med kommunikation och marknadsföring. Men vi bortser ifrån det nu och tittar på vilka det är som har svarat istället.

3 318 har svarat på enkäten framgår det. Ett antal som verkar imponerade till dess man läser att svarsfrekvensen är 15,8%. Och det framgår ingenstans som jag kan se att de svarande är viktade eller representativa för helheten.

Med andra ord för att uttrycka det lite mer drastiskt, en undermålig undersökning som det inte går att dra några slutsatser ifrån överhuvudtaget.

 

(Närliggande bloggpost felaktig undersökning)

Det här inlägget postades i Sociala medier och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 svar till Som man ropar i skogen får man svar

  1. Jovars, 16 % svarsfrekvens räcker för att dra stora slutsatser. Haha! Varför ens publicera resultatet av en misslyckad och felaktig undersökning?