Konverteringsbara satellitsidor

Att skapa fler webbplatser som har anknytning till huvudwebbplatsen har jag tidigare berört med inlägget satellitsidor, men det finns anledning att ta upp det igen.

Vi utgår ifrån att det gäller ett domännamn som överensstämmer med ett nyckelord för webbplatsen. Och än så länge fungerar nyckelordsdomäner alldeles utmärkt i Google.
Då finns det i princip två sätt att hantera dem.
Det ena är att optimera den för nyckelordet och sedan mer eller mindre diskret länka till huvudwebbplatsen. En metod som jag avråder ifrån att göra då endast ett fåtal besökare kommer att gå vidare till dit man vill ha dem. En viss länkstyrka ger det förvisso.
Men varför nöja sig med det?

Satellitsidor som konverterar
Bästa metoden är att sidan ger en liten länkstyrka men än viktigare är att det skall gå att konvertera från den sidan. Med andra ord en tydlig avsändare på satellitsidorna där det framgår vem som ligger bakom. Och möjlighet att utföra den önskvärda åtgärden (konvertering) direkt på den sidan.
Då jag inte vill använda kundsidor som exempel så kan vi ta min egen sökordsoptimering istället.
Där framgår det snabbt att det är jag och företaget UrbaLill som ligger bakom sidan. Det finns kontaktformulär och kontaktmöjligheter direkt på sidan. Och att presumtiva kunder tar kontakt är mitt konverteringsmål.

Svårare än så här behöver man inte göra satellitsidor.

En del föreslår märkligt nog att man kan göra en redirect 301 på en satellitsida, och det till huvudsidan. En tämligen meningslös åtgärd. För att få med sig länkstyrka måste domänen ha funnits ett tag samt fått en del länkar till sig.
Och varför missa möjligheten att kunna skapa sig fler webbplatser där kunder kan konvertera från?

Det här inlägget postades i Satellitsidor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 svar till Konverteringsbara satellitsidor

  1. Anders skriver:

    Det senaste exemplet är bra, satellitsidor som konverterar. En verksamhet som är verksam inom många mindre segment är som gjord för att ha flera satellitsidor. En webbssop som säljer sportgrejer vill ju gärna ha en site för innebandyutrustning och kanske en för golfprylar…

    Att man sedan landar i samm kassa/checkout bör inte vara några konstighetr för besökaren så länge man har vartt tydlig från början vilka som står bakom den nichade satellitsidan.

    • admin skriver:

      Som jag ser på de jag ansvarar för så är det inga som helst konstigheter så länge man är tydlig vilken som är avsändare. Om det inte gäller en webbshop så fungerar det lika bra som jag skrev om min sökordsoptimering där. Avsändare och kontaktmöjligheter finns direkt på sidan.

      Dock så har satellitsidor hos en del en liten negativ klang, då de kanske sammanblandar dem med de webbplatser med dolda avsändare av budskapet. Men har inte kommit på ett bra ersättningsord för att särskilja dem åt. Brukar använda faktasidor ibland.

  2. Fredrik Hjort skriver:

    Kul att jag trillade över denna post just nu, har nämligen i veckan funderat just på hur jag arbetat med dessa stödsidor. Om man gör dem till mer än bara länkkällor, känns det även som om man blir mer mån om att vilja skapa kvalitet. Så konverteringsbara satellitsidor är något jag skall försöka ägna mig åt mer.

  3. Robin skriver:

    Hittade denna artikel efter att ha sökt runt efter info om satellitsidor. Tycker att det är ett bra koncept om man jobbar med det på rätt sätt. Själva satellitsidan bör ju tillföra något rent informationsmässigt som inte huvudsidan gör. Håller även med dig om att det är bra om satellitsidan inte är anonym så att man kan ta hand om besökarna man får och se till att de konverterar.

  4. Martin Svensson skriver:

    Vi på citypro.se är väldigt tydliga med vem som ligger bakom satellitsidan ifråga och även tydligt hur man gör för att konvertera. Tydlig ”Köp här” knapp på alla satelliterna och det funkar förvånansvärt bra. Idag har vi fler köp med ingång från satelliter än från adwords.