Vad är sökmotoroptimering

värt om man placerar sig i Google på ordet?
Sökmotoroptimering som sökord är nog att betrakta som SEO-branschens mest prestigeladdade ord.
För egen del finns det ett intresse att ha en bra placering på ordet. Och min resa där har varit lite ojämn. När jag började för ett antal år sedan tog det ungefär åtta, nio månader att ta sig in på topp 10. Som bäst då plats fyra.

Efter att ha hållit mig i nedre delen av första sidan i några år så började vandringen nedåt för att till slut hamna på plats 22 som sämst.
Gjorde ett halvhjärtat försök i januari förra året att skifta fokus till en undersida på ordet sökmotoroptimering istället för den befintliga första sidan. Vilket inte gick speciellt bra.

Så det var bara att släppa det hela och bedriva lite lågintensiv optimering mot första sidan igen.
Nu ser det ut att ha släppt lite då jag sakta men säkert under den sista månaden klättrat uppåt för att sedan i går hamnat på plats 10, och det egentligen utan att ha gjort någonting alls åt det.

Vilket då för oss in på den inledande frågan – Vad är sökmotoroptimering värt om man placerar sig på ordet?
Svaret är som jag ser det, inte speciellt mycket ur kundrekrytering om man inte placerar sig upp mot topp fem på ordet.
Utan att ligga bra till på sökmotoroptimering är mer en prestigesak.

Det här inlägget postades i SEO och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>