Sökmotoroptimering kan inte skalas…

En artikel av Magnus om sökmotoroptimeringens 3 grundregler är intressant.
Han listar tre punkter som han anser vara grundregler för SEO. Vi kan börja med punkt 3 där.

Klara nästa uppdatering i Google

En med adekvat synpunkt att om man sysslar med optimering, vare sig åt sig själv eller kunder så bör man göra det på ett sätt som inte straffas av Google när de uppdaterar sina algoritmer.
Eller slänger in djur som pandor och pingviner i bedömningen av webbplatser och dess optimering.
Så det är inte så mycket att fundera över. Gör man rätt från början och framtiden i åtanke bör man heller inte få några problem där.

Punkt 2 då:

Äggen skall spridas

Att man inte skall satsa på en enda metod eller ett enda sätt att få besökare till sin webbplats är även det en vettig synpunkt. Olika metoder krävs för att säkerställa ett bra besökarflöde och då från olika källor.

Punkt 1 leder oss in till min rubrik:

Sökmotoroptimering kan inte skalas, eller kan den det?

Magnus menar att man måste skala upp sina metoder för att lyckas med SEO. Man kan enligt hans synsätt inte lägga ned samma arbetsinsats gång efter gång för att få ut ett likvärdigt resultat. Man tar sig inte framåt då.
Det stämmer till stor del när det gäller det externa optimeringsarbetet.
Men stämmer det med rena konsulttjänster inom området som brukar kallas för on page optimering?
Det som med andra ord rör webbplatsen struktur som title, textflöden på sidorna och det andra kopplat till det.

Och det kan man också skala upp. Istället för att gör allt det arbetet själv och skicka till kunden för implementering kan man lära ut tekniken och synsättet hur det skall göras.
Och då ta en mer övervakande och styrande funktion över det arbetet.

Nu finns förstås en risk med det som jag skrev här, att man med sitt arbete och engagemang ger kunden så mycket kunskap att ens eget åtagande minskas kraftigt.
Fast det är ju ett bevis på att man lyckats i sitt arbete att förmedla kunskap.

/

Det här inlägget postades i SEO och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar till Sökmotoroptimering kan inte skalas…

  1. Tompa skriver:

    Verkligen givande artikel. Främst tänker jag på rådet att inte ha allting i en korg utan att variera vart trafiken kommer ifrån.