Titelexpert

Såg en diskussion på Twitter angående titlar och att någon upprördes en del över att visa sätter det suffixet expert för sitt yrke.
Expert är ett ord som på intet sätt är skyddat och kan ges till någon på lite olika sätt. Man kan klämma dit till själv, företaget man arbetar åt kan ge epitetet till dig, ryggkliande vänner kan kalla dig det.

Vill man sedan snitsa till det lite extra så använder man engelska ord också. Vilket om man enbart arbetar med svenska kunder ger ett litet löjeväckande intryck.
Inget av sätten är dock en garanti att man verkligen besitter speciellt djupgående kunskaper i ämnet vars titel är expert.
Utan ordet expert får man ta för vad det är.

Och just det där med titel och vilket yrke man har när man arbetar med sökmotoroptimering kan ge en del huvudbry hos dem som frågar vad man arbetar med.
Jag har valt en strategi ungefär enligt nedan när det gäller titlar och den bygger på vad jag kallar mig själv till mormor, mamma och min fru.

Marknadsförare
Marknadsföring förstår alla människor vad det handlar om. Visserligen är begreppet övergripande för många olika yrken, men det ger i alla fall den som frågar en viss bild vad jag sysslar med.
Och titeln är användbar för den äldre generationen av släkten, som mormödrar exempelvis. Till mammor kan med fördel detta användas:

Internetmarknadsförare
Marknadsföring av företag och det på Internet är en bra förklaring om vad yrket handlar om.
Och ger också en större vägledning än ordet marknadsförare för de som är lite mer initierade om vad det handlar om.
Mammor brukar ha det intresset för sina söners arbeten.
Och då återstår fruar, där passar:

Sökmotoroptimerare
Sökmotoroptimerare fungerar bra för de mer insatta. När jag frågade Inga Lill, min fru, om titel fick jag sökordsoptimerare som svar. Och det går bra det med, då det egentligen inte finns någon riktig vedertagen titel på mitt yrke. Skriver förvisso sökkonsult på min kontaktsida, men mest för att det skall stå något där i titelväg.

Vad som gäller titlar inom branschen så:

Välj passande titel själv
Vilken titel man väljer är rätt egalt, utan valet är helt fritt, några regler finns inte även om det kanske är klädsamt att man har någonting som det går att svara upp till något så när.
Suffixen finns det några att välja på, expert, konsult, strateg, marknadsförare kan man med fördel sätta efter.
Social media expert, sökstrateg, SEO-konsult, sökmarknadsförare; bara att kombinera fritt efter behag. Och som jag skrev inledningsvis, vill du snitsa till det extra mycket så välj en titel på engelska.

Eftersom jag inte bryr mig så mycket om titlar så är mitt visitkort naturligtvis utan titel.

/

Urban Grotherus
Ett tack till Håkan Persson för designen av dem

Det här inlägget postades i SEO-branschen. Bokmärk permalänken.

Ett svar till Titelexpert

  1. Jag är inte besatt av dem, men har lite svårt för alltför överdrivna engelska titlar. Det beror kanske på att det är svårt att hitta bra svenska titlar inom sökmotoroptimering. Det gäller kanske de flesta nya yrken som skapats inom den digitala arbetsmarknaden. Ofta går det dock att hitta bra svenska varianter som du nämner i inlägget, t.ex. internetmarknadsförare.

    Vissa titlar får man ju inte använda. Att kalla sig läkare, advokat eller mäklare får man inte göra hur som helst eftersom de är skyddade. Men hur är det med sammansättningar som annonsmäklare eller SEO-doktor?

    Mitt tips är att försöka hitta en titel man trivs med. Det vore önskvärt om folk kunde samsas inom en yrkeskår. Inarbetade titlar som många använder blir lättare att förstå. Förvånas lite över att många VD:ar verkar gå över till CEO. Till och med Internetworld använder flitigt det ”flashigare” CEO.