Nyckelordsdomäner och besökare

Det har varit lite diskussion om sökordsdomäner kommer tappa i kraft framöver. Sökordsdomäner/nyckelordsdomäner, domäner som innehåller ett nyckelord.
Mycket beroende på ett uttalande av Googles Matt Cutts som bl.a. diskuterades på SEO-forum. Detta med anledning att det här tolkas som att domäner med nyckelord kommer nedgraderas och här på Search Engine Land bara redovisas som att Google kommer titta över den styrka en nyckelordsdomän har.
Vilken som är den korrekta tolkningen kan man fråga sig. Men det blir väl till att se hur framtiden utvecklar sig i Google

Ingen förändring av nyckelordsdomäner

Än så länge har jag själv inte märkt någon förändring där. Snarare tvärtom faktiskt min domän www.internetmarknadsföring.org gick för någon vecka sedan upp till plats 2 på ordet internetmarknadsföring från att ha legat runt plats 3-4 tidigare.

Detta trots att det inte har hänt speciellt mycket med den webbplatsen vare sig internt eller externt. Dessutom är den inte riktigt komplett heller. Men sökordet brukar anses som attraktivt att placera sig högt på i vår bransch. Ja inte så prestigeladdat som sökmotoroptimering förstås men ändå.

Och vad ger det för trafik då kan man undra?

Enligt Google Keyword Tool i inloggat läge och med exakt sökning skall det vara 2400 sökningar per månad. Nu skall man ta det med en liten nypa salt då det bästa sättet att ta rätt på antalet sökningar är att använde sig av sponsrade länkar via AdWords.
Men vi utgår ifrån siffran 2.400 och tittar tillbaka lite tillbaka i tiden då.
Trafikflödet är fullkomligt enastående ser jag i statistiken, hela 49 unika besökare på 11 dagar
Med samma takt lär det ge runt 130 besökare per månad för plats 2 på det ordet.
Det motsvarar ungefär 5% av all trafik baserat på 2400 besökare.

5% är ingen siffra som låter helt orimlig med tanke på att det finns 3 sponsrade länkar överst i sökresultatet samt att description på min sida kanske inte är den allra bästa för att locka till klick.
Finns kanske anledning att göra om sidan en del och tydligare markera att det är en form av satellitsida som tillhör mitt företag.
Men att lägga ned så mycket tid på den känns inte riktigt motiverat.
Eller så kanske jag hittade andra sökbegrepp som kan vara mer intressanta och än just Internetmarknadsföring när jag granskade statistiken ordentligt.
Framtiden kommer ge svar.

Förresten, tack till Petter och hans inlägg om sökordsdomäner som gav uppslag till det här inlägget.

Det här inlägget postades i Nyckelordsdomäner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 svar till Nyckelordsdomäner och besökare

  1. Pingback: Trafik på nyckelordsdomäner | Ordbajsarn

  2. Anders skriver:

    Det ska bli intressant att se hur Google värderar ”exact phrase domains” i framtiden. En domän med relevans för innehållet i domänen bör ju ranka högre än en domän med mindre relevans i domännamnet, även i framtiden, så länge innehållet på webbplatsen är likvärdigt.

    Tack för en läsvärd blogg, jag har följt den en tid.

    • admin skriver:

      Tackar.
      Jo det kan bli intressant att se hur nyckelordsdomäner hanteras. Är lite kluven där. Arbetar mest med företag och då har domännamnet mindre betydelse eftersom det kan röra sig om många nyckelord som skall upp.
      I det fallet vore det bara bra om de domänerna tappar värde eftersom man slipper slåss med MFA-sidor på en del ord.
      Å andra sidan så finns det företag som har den seriösa varianten av satellitsidor som skulle tappa på det. Ja och då mina egna MFA då. Fast de utgör en så liten del.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>