Twitter, en potemkinkuliss

Är Twitter en tjusig fasad inom sociala media, en fasad som döljer innehållslöshet?
Det är en fråga man kan ställa sig efter att ha läst Hampus Brynolfs undersökning om Twitter och dess användare i Dagens Media. En undersökning som finns här i sin helhet som pdf.

Man kan enkelt sammanfatta undersökningen med orden:
Aldrig förr har så få betytt så mycket för ett fåtal

Få aktiva användare på Twitter

Det undersökningen visar är att det finns drygt 90.000 Twitterkonton. Av dessa är ungefär 36.000 konton aktiva på det sättet att det har skrivits minst en gång under 30 dagar. När sedan det antalet bröts ned till dem som skrivit dagligen minskade antalet till 11.000.
Gick man sedan vidare och tittade på dem som presenterat mer än 1000 Twitteruppdateringar gick antalet ned till drygt 5.000 konton. Då gäller dock tidsperioden sedan 2009.

Enligt Hampus Brynolf så står 10% för 80% av alla tweets.

Kritik mot undersökning

En rätt så naturlig följd av undersökning är en viss kritik av som baserar sig delvis på att det enbart är de som skriver på svenska som noterats samt att en annan undersökning förra året visar på andra högre siffror. Den undersökningen redogör Digital Kommunikation för.
Där replikerar Hampus att de siffrorna är hittapåsiffror i IDG. En annan som också visat på låg Twitteranvändning är Mattias Boström.

Att det dyker upp en del skeptiska röster mot undersökningen är lätt att förstå och till viss del kan de delas in i två grupper.

  • De som är mycket aktiva på Twitter
  • De som arbetar med sociala media som största fokus mot kunder

Mer om dessa grupper nedan.

Förlorarna på ett fåtal användare av Twitter

En av grupperna som nog kan anses känna sig som förlorare om det är ett fåtal knappt 5.000 aktiva användare; är de som själva tillhör den gruppen.
Av de kommentarer som syns på artiklarna om undersökningen så omges den aktiva gruppen inte riktigt med epitet som exklusiva, initierade personer som ligger före sin tid. Utan mer åt ett helt annat inte fullt så smickrande håll.
Att tillhöra en mycket begränsad krets av människor som anses ytliga och egocentrerade är väl kanske inte i det facket folk vill hamna i.

Den andra gruppen av förlorare är de företag som till största delen sysslar med att marknadsföra sina kunder på nätet. Sökmotoroptimering som vi i min sektor av den branschen kallar det för, men deras namn på det hela brukar låta lite annorlunda.
Om nu Twitter används av en mycket begränsad krets försvinner ett av redskapen inom de sociala media de använder sig av och vill sälja in till kunder.

Behovet av Twitter

Otvivelaktig finns ett behov av Twitter i olika lägen. Rapportera om ett pågående händelseförlopp, nå ut med information om inkomna produkter, bedriva opinionsbildning, etc.
Men att få det till ett instrument som passar och är lämpligt för alla företag är att inte sätta sig in i de förhållandena företag arbetar under.
Ja och det förstås om man vill delge sin omgivning om vilken lunch man tänker äta så är Twitter ett utmärkt redskap.

Det här inlägget postades i Sociala medier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.