Att använda en företagsblogg

Del 1: Introduktion och val av installationsplats

Något av det första jag gör i mitt arbetet med sökmotoroptimering med en ny kund är att rekommendera dem att skapa en företagsblogg.
Förutom det uppenbara att skapa en direktkommunikation med kunder, tilltänkta som befintliga finns det ett antal andra anledning att skapa en företagsblogg. Dessa kan vara att generera trafik till webbplatsen, att stärka dess positioner i sökmotorerna både avseende nyckelord med också generellt för hela webbplatsen.
Från början då:

Installationsplats för en företagsblogg

Det finns i princip fyra olika möjligheter av val att installera en företagsblogg. De är:
1) På en gratistjänst. 2) I en undermapp till huvudsidan. 3) På en subdomän till huvudsidan.
4) På en separat domän.

1) Gratistjänster som exempelvis Blogger och andra likvärdiga tjänster bör undvikas. En orsak är att du inte har full kontroll över utseendet eller hur koden på sidan skall utformas.
2) En undermapp till huvudsidan är ett vanligt alternativ att installera bloggen på. Fördelarna är att hela webbplatsen gynnas av att den växer och blir större, detta då sökmotorerna uppskattar webbplatser som uppdateras ofta. Sedan ger möjligheten till internlänkar en liten bättre dynamik för webbplatsen som helhet.
3) Att lägga bloggen på en subdomän ger fördelen att länkarna från bloggen till huvudsidan anses ha en liten bättre styrka än via en mappstruktur. Även om en subdomän brukar räknas som en separat webbplats så har den i sökmotorna en viss koppling till huvudwebbplatsen.
4) En helt separat domän för företagsbloggen är ett alternativ som kan användas om man vill tillförsäkra sig maximalt antal träffar för sitt eget företagsnamn eller vill försöka få upp fler resultat på specifika nyckelord i SERPen.

Valet av installationsplats blir därmed lite beroende på omständigheterna som gäller för den specifika webbplatsen.
Generellt kan man säga att om huvudsidan uppdateras mer sällan kan det vara lönt att lägga en företagsblogg i en separat mapp. Om huvudwebbplatsen uppdateras ofta kan alternativ 3 och 4 vara att föredra.

Som regel bör man se till att bloggen har en design som överensstämmer med huvudwebbplatsen. En besökare som kommer till bloggen bör enkelt och smidigt kunna ta sig till huvudwebbplatsens olika kategorier med så få klick som möjligt.

Detta är del 1 av artikelserien – Att använda en företagsblogg – Del 2 följer snart.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

2 svar till Att använda en företagsblogg

  1. Pingback: Bloggande | Har ni en företagsblogg? | Björn Sennbrink

  2. Pingback: Har ni en företagsblogg? | Björn Sennbrinks privata blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>