Myrstegsord

Myrstegsord är de nyckelord för en webbplats som inte brukar ligga i första prioritet i ett optimeringsskede.

Nyckelord och myrstegsord

I många fall vid optimering av en webbplats ligger, när det kommer till de nyckelord, fokus på de ord, fraser som kan ge de flesta och mest relevanta besökarna.
Ofta då med tonvikten på flest besökare.
Myrstegsorden är de ord som ligger långt ned på listan när det kommer till optimering.
Och det är av den till synes enkla anledningen att vart ett av orden i sig inte ger någon större trafikökning. Utan de som skall optimera en webbplats koncentrerar sig på de ord som ger den högsta trafiken. I en del fall är det också de ord som kräver ett omfattande arbete både avseende on page och off page optimering.

Myrstegsorden

Myrstegsorden är de där ord om har en låg sökvolym. Att optimera en webbplats för ett myrstegsord ger en mycket begränsad nytta för en webbplats. Det ger bara det där lilla steget som en myra tar.
Utan när det gäller myrstegsord är det volymen det hänger på. Helt enkelt ta fler små steg.
I allmänhet är arbetet med att ta dessa små men många steg relativt enkelt. Det kan räcka med att orden får uppmärksamhet i den löpande texten, i title på webbplatsen och inte så mycket mer.
Det kan i början av en optimering vara viktigt att ta rätt på vilka myrstegsorden är och lägga en lite större tonvikt på dem än vad som nu brukar göras.
Även om relevanta besökare inte ökar i någon större mängd så uppnås resultat snabbare. Och det fram till dess de riktigt viktiga orden finns på plats i resultatlistan.

Det här inlägget postades i Blog. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Myrstegsord

  1. Pingback: Myrstegsord | Tobias Nyholm

  2. Tobias skriver:

    Kul att du satte ett namn på de nyckelorden.
    Jag gillade det så mycket att jag skrev ett par rader om myrstegsord på min blogg också.

    • admin skriver:

      Tackar för det.
      Jag kände ett behov att hitta på ett namn på de där orden när jag pratade med kunder om att vi kanske skulle fundera på att optimera för de lite enklare orden också. Tills dess de riktigt konkurrensutsatta kommer upp.
      Småord, inte fullt så viktiga nyckelord lät inte så bra.
      Men faktiskt jag har märkt att de flesta kunder jag pratar med hänger med på vad jag menar utan att jag behöver förklara.

      /Urban

  3. Pingback: Fyra Sökmotorexperters Bästa SEO-råd till Svenska Ehandlare - Disruptive.nu