Rykteshantering

Dåligt rykte på nätet?

Inte helt ovanligt att någon får för sig att smutskasta ett företag genom att hänga ut deras namn i mindre lustiga sammanhang. Och då med en text hur uselt företaget är. Allt i syfte att placera sig högt upp i Google när någon söker på företaget.

Rykteshantering, städning av resultatlistan är en tjänst som UrbaLill erbjuder. Det finns mer information om det på Googlestädning.
Men det finns en hel del åtgärder man som kund själv kan göra för att se till att se till att negativa sökresultat om företaget försvinner. Första steget är naturligtvis att kontakta de som skriver negativt om företaget och se om du inte kan ta bort texten eller korrigera den på ett positivt sätt. Men det är dock inte alltid möjligt.

Att äga sitt företagsnamn

Vikten av att äga sitt företagsnamn själv i resultatlistan kan inte nog understrykas som en av de viktigaste faktorerna vid rykteshantering.
I många fall brukar en sökning på ett företagsnamn generera ett antal sidor som nämner företagsnamnet på något sätt överst i resultatlistan.
Det kan vara egna sidor, någon som skriver om företaget, uppgifter i exempelvis Alla Bolag och liknande webbplatser.

För att öka antalet sidor för företagsnamnet är att skaffa fler domäner med företagsnamnet. Om endast se-domänen finns redan kan man med fördel köpa även .com, .eu, .nu. Går att förslagsvis ha de som olika typer av kampanjsidor för aktiviteter.

Rykteshantering från egna resurser

Ett instrument att använda sig av vid rykteshantering är sociala medier. Ett vitt begrepp men vi kan hålla oss till några enskilda där.
Blogg kopplad till företaget är en väg att gå antingen kopplar man den som en subdomän till huvudsidan eller på ett fristående domänen med företagsnamnet. Läs mer här på företagsblogg om den delen.

Twitter är ytterligare en metod som kan rekommenderas. Öppna ett Twitterkonto med företagets namn.
Sedan bör man också titta över att skapa sig en egen kanal på YouTube, sida på Facebook och andra ställen där man registrera sig med sitt företagsnamn.
Innehåll och aktivitet kan man fundera över senare utan det viktiga är att reservera tillgängliga kanaler där företagets namn kan finns i egen regi.

Att använda egna och andras resurser för rykteshantering

En viktig källa för att effektivisera sin egen rykteshantering är att kartlägga vilka webbplatser som omnämner ditt företag i positiva eller neutrala ordalag. Finns det företag med på Alla Bolag och resultatet ser bra ut. Länka dit.
På samma sätt går du igenom andra sidor som skriver om ditt företag och länkar till dem i de fall det bedöms lämpligt.
Sedan har du nu vid det här laget ett antal egna webbplatser som bär ditt företags namn. Och där det i princip bara att länka till dem också. Sedan finns det ett antal artikelsidor på nätet och andra resurser som går att använda. Med stegen ovan klarar man sig i allmänhet rätt så långt när det gäller att hantera sig egen rykteshantering.

Åtgärdslista för rykteshantering

Sammanfattning i punktform av texten ovanför om rykteshantering

  • Optimera några undersidor för företagsnamnet
  • Skaffa fler domäner med företagsnamnet
  • Börja med en företagsblogg
  • Skaffa ett Twitterkonto
  • Registrera dig på Google+
  • Registrera konton på andra sociala media i ditt företagsnamn
  • Skapa satellitsidor och externa sidor som exempelvis bloggar
  • Länka till andra sidor som skriver positivt/neutralt om ditt företag
  • Länka till de sidor som du själv skapat
  • Börja med AdWords och annonsera på ditt företagsnamn.
Det här inlägget postades i Blog. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rykteshantering

  1. Petter skriver:

    Du gör ett gediget och bra arbete Urban!

    Tack för att du finns och hjälper oss andra i vår jakt på bättre optimering!

    Petter