Rykteshantering

Rykteshantering, städning av resultatlistan är en tjänst som UrbaLill erbjuder. Det finns mer information om det på Googlestädning.
Men det finns en hel del åtgärder man som kund själv kan göra för att se till att se till att negativa sökresultat om företaget försvinner.

Att äga sitt företagsnamn

Vikten av att äga sitt företagsnamn själv i resultatlistan kan inte nog understrykas som en av de viktigaste faktorerna vid rykteshantering.
I många fall brukar en sökning på ett företagsnamn generera ett antal sidor som är kopplade till den egna webbplatsen överst i resultatlistan.
Runt tre träffar på de översta platserna är ofta förekommande.
Om det resultatet inte uppnås i nuläget kan man börja med att se till att företagsnamnet återfinns på fler undersidor förutom själva startsidan.
På den här webbplatsen finns det på bland annat här på kontaktsidan, Om UrbaLill och på sidan om sökmotoroptimering.

Nästa steg för att äga sitt företagsnamn är att skaffa fler domäner med företagsnamnet. Om endast se-domänen finns kan man med fördel köpa även .com, .eu, .nu.

Rykteshantering från egna resurser

Ett instrument att använda sig av vid rykteshantering är sociala medier. Ett vitt begrepp men vi kan hålla oss till några enskilda där.
Blogg kopplad till företaget är en väg att gå antingen kopplar man den som en subdomän till huvudsidan eller på ett fristående domänen med företagsnamnet. Läs mer här på företagsblogg om den delen.
Att lägga den i en mapp på huvudwebbplatsen är dock inget alternativ om man är ute efter att äga sitt företagsnamn.

Twitter är ytterligare en metod som kan rekommenderas. Öppna ett Twitterkonto med företagets namn.
Sedan bör man också titta över att skapa sig en egen kanal på YouTube, sida på Facebook och andra ställen där man registrera sig med sitt företagsnamn.
Innehåll och aktivitet kan man fundera över senare utan det viktiga är att reservera tillgängliga kanaler där företagets namn kan finns i egen regi.

Det kan också finnas anledning att skapa en satellitsida enligt det som står beskrivet här på satellitsidor. En enkel sådan presentationssida finns här för UrbaLill. En tjänst som också kan rekommenderas där är denna gratishemsida.me där man har möjlighet att skapa en gratis sida om sitt företag. Även om jag nog skulle föreslå att man använder betalvarianten för att få den lite snyggare.

Att använda egna och andras resurser för rykteshantering

En viktig källa för att effektivisera sin egen rykteshantering är att kartlägga vilka webbplatser som omnämner ditt företag i positiva eller neutrala ordalag. Finns det företag med på Alla Bolag och resultatet ser bra ut. Länka dit.
På samma sätt går du igenom andra sidor som skriver om ditt företag och länkar till dem i de fall det bedöms lämpligt.
Sedan har du nu vid det här laget ett antal egna webbplatser som bär ditt företags namn. Och där det i princip bara att länka till dem också. Sedan finns det ett antal artikelsidor på nätet och andra resurser som går att använda. Med stegen ovan klarar man sig i allmänhet rätt så långt när det gäller att hantera sig egen rykteshantering.

Åtgärdslista för rykteshantering

Sammanfattning i punktform av texten ovanför om rykteshantering

  • Optimera några undersidor för företagsnamnet
  • Skaffa fler domäner med företagsnamnet
  • Börja med en företagsblogg
  • Skaffa ett Twitterkonto
  • Registrera dig på Google+
  • Registrera konton på andra sociala media i ditt företagsnamn
  • Skapa satellitsidor och externa sidor som exempelvis bloggar
  • Länka till andra sidor som skriver positivt/neutralt om ditt företag
  • Länka till de sidor som du själv skapat
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

2 svar till Rykteshantering

  1. Petter skriver:

    Du gör ett gediget och bra arbete Urban!

    Tack för att du finns och hjälper oss andra i vår jakt på bättre optimering!

    Petter