Satellitsidor

Satellitsidor, ett begrepp som används om olika typer av webbplatser vars huvudsakliga mål är till för att stödja en huvudwebbplats.
Det finns lite olika typer av satellitsidor och de kan konstrueras på skilda sätt, en del bra och en del mindre bra.
Syftet kan också vara lite olika med satellitsidor, de flesta anser att dess funktion är att ge endast länkstöd till sidan som skall stödjas. En uppfattning som kan ifrågasättas. Vilket kommer framgå nedan.
Satellitsidor kallas ibland också för stödsajter.

Traditionella satellitsidor

Bilden nedan visar ungefär hur en webbplats kan stödjas med hjälp av satellitsidor. I det här fallet sysslar företaget med skruvar och muttrar.
För att synas bättre i Google efter en sökning skaffar de sig några webbplatser till, i detta fall sex stycken.
Varje webbplats är inriktad mot i huvudsak ett nyckelord. De förses med relevant text för det nyckelord som är aktuellt för sidan. Därefter länkas sidorna in till huvudwebbplatsen.

I en del fall länkar man också satellitsidorna mellan varandra, de streckade linjerna på bilden. Dock kan detta ske på lite olika sätt och inte i en cirkelform som exemplet.

Den här typen av länkning anses stödja huvudwebbplatsen då länkarna kommer från relevanta sidor.

Fördelar med satellitsidor

Att satellitsidor används vid optimering är att de har uppenbara fördelar. Än så länge är domännamn som består av ett nyckelord lättare att optimera. Bara domännamnet i sig ger en styrka när det gäller placeringen efter en sökning. Nu har Google aviserat att domännamn som är lika med nyckelord kommer få en nedgraderad betydelse för optimering. Men än så länge finns inga tecken på det.

Så med en satellitsida får man dels en relevant länk samt möjligheten att placera sig bra i Google när folk söker på nyckelord som är intressanta att komma upp på. Dels med träffar för huvudsidan och dels med träffar på satellitsidorna.

Nackdelar med satellitsidor, stödsajter

Det finns ett antal nackdelar med satellitsidor och de är:

  • Om huvudwebbplatsen skall optimeras för ett stort antal nyckelord är det sällan lönsamt att investera i stödsajter för varje enskilt nyckelord. Bättre att lägga ned de resurserna på huvudsidan istället. Även stödsajter kräver optimering.
  • Länkanskaffning behöver ordnas till dem före de överhuvudtaget kan placera sig bra i en sökmotor.
  • Stödsajterna kan placera sig ovanför huvudsidan på aktuella nyckelord.

Undvik stödsajter/satellitsidor

Man bör helt undvika att använda stödsajter om avsändaren av sidan är anonym. Det vill säga om man endast fyller sidan med relevant text, lite bilder och har diskreta länkar till huvudsidan i den löpande texten.
Då är stödsajter inget bra alternativ. Trafikflödet till huvudsidan blir minimal.
Och det är trots allt trafik som konverterar som är det intressanta i slutändan.

Om man däremot skapar stödsajter med en öppen och tydlig avsändare där det framgår vilket företag som ligger bakom är det ett vettigt alternativ och konverteringen ökar markant.
Även där krävs dock en viss teknik för att lyckas bra. Men det är en av de tjänster UrbaLill kan hjälpa dig med.
Och jag har erfarenhet sedan tidigare av både typerna av stödsajter så skillnaden i konvertering är jag väl förtrogen med.

Det här inlägget postades i Blog. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Satellitsidor

  1. Nille webbyrå skriver:

    Mycket bra förklarat!

  2. admin skriver:

    Tack. Det som ställer till en del problem är just vad man egentligen skall kalla en satellitsida som är till för ett företag som då är en tydlig avsändare.
    Faktasida kanske, företagswebbplats fungerar inte. Satellitsida/stödsajt m.m. är så intimt förknippat med de som är mer anonyma och vars enda syfte är att ge länkstöd.

  3. Petter skriver:

    Mycket enkelt och bra förklarat.
    Man får verkligen koll med hjälp av denna artikel!

    Petter

  4. admin skriver:

    Tack Petter.
    Jag försökte få fram skillnaden mellan satellitsidor och att de bör utformas på två olika sätt beroende på vad syftet med dem är.

  5. Jonas skriver:

    Varför inte i cirkelform, så fungerar väl länkhjul? Eller är länkhjul bara kraft och inga besökare, medans satelliter är mer besökare och mindre kraft? Hur skulle du skilja dom åt?

    • admin skriver:

      Det jag förespråkar är satellitsidor med öppen avsändare eller kanske vi kan kalla dem för temasidor, kampanjsidor istället. Primära där är att skaffa besökare. Gör man de rätt så behöver inte ens besökaren gå till huvudsidan för att göra en konvertering.

      Länkkraften är mer avhängigt av hur de sidorna in sin tur får länkar till sig. Så där är det ingen skillnad mot sidor med dold eller diskret avsändare.

      • Jonas skriver:

        Tack för bra förklaring (om än ett sent tack!) 🙂 Det bekräftar att jag i nuläget är på rätt spår.

  6. Erik skriver:

    Hej, hittade precis hit till din blogg, riktigt bra förklarat.

    Har precis gjort det misstaget att göra en ”anonym” satellitsida och den konverter inte särskilt bra :/ man lär sig så länge man lever 🙂

  7. peter skriver:

    Riktigt bra tack!

  8. Emil skriver:

    Hej Urban

    Jag har nu läst mycket av alla din skrivningar (inlägg) & kommentarer i tex SEO-forum.se samt i dina sidor,bloggar osv och kan bara säga att du är helt otroligt grym på de du pysslar med samt när du berättar eller svarar på folks frågor så gör du det på ett så tydligt sätt så att även en nybörjare inom SEO som jag kan förstå.

    Du är verkligen som vi alla kan läsa lite här och var ett SEO proffs.
    Vill också passa på att tacka för all info ang denna tråd (satellitsidor)