Förstudie inför sökmotoroptimering

Processen inför en webbplats som skall sökmotoroptimeras kan delas upp i tre huvudmoment.
För att skapa bästa möjliga förutsättning vid optimeringen behöver dessa tre steg först analyseras.

1) Konverteringsmål

Vad är syftet med webbplatsen, vilken konvertering eftersträvas?
Det är den första frågan som bör ställas när webbplatsen skapas och i synnerhet när den skall optimeras.
Konverteringsmålen skiljer sig mellan olika typer av webbplatser, de kan vara:

  • Sälja produkter via en webbshop
  • Få en besökare att kontakta företaget
  • Ladda ned en produktkatalog
  • Prenumerera på ett e-postbrev
  • Ta del av en instruktionsfilm
  • Varumärkesbyggande, branding

Samtliga konverteringsmål kan mätas. En del av dem är enkla att mäta andra lite svårare men mätpunkter finns för samtliga.

2) Profilering

Vilka sökbegrepp/budskap skall webbplatsen profilera sig för?
Vilka söktermer är aktuella för webbplatsen och vilken budskap skall den förmedla till de besökare som kommer in?
Den första delen om söktermer är helt enkelt vilka ord/fraser som är aktuella för webbplatsen att bli hittat på och locka till sig besökare med. Den andra delen, budskap, är hur söktermerna svarar mot det som en besökare uppfattar vid ett besök.
Motsvarar webbplatsen den förväntan en besökare har efter att ha hittat dit?

3) Nulägesstatus

Gräv där du står, först då kan man enklast sammanfatta nulägesanalysen.
Börja med att ta rätt på de uppgifter som finns att tillgå i nuläget. De kan vara:

  • Hur en besökare kommer till webbplatsen. Organisk sökning och på vilka ord, PPC-kampanj, sociala media, annons i media för att bara nämna några ingångar.
  • Hur länge stannar en besökare på webbplatsen, vilka sidor besöks och under hur lång tid?
  • Konverteringsmålet, i vilken utsträckning nås det?

De tre punkterna ovan är det allra första steget som behöver tas före man går vidare med sökmotoroptimering.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.

6 svar till Förstudie inför sökmotoroptimering

  1. Petter Hedman skriver:

    Bra uppdelning av förstudie. Viktiga element du tar med.

    Arbetar du alltid på detta sätt Urban?

    Petter

  2. admin skriver:

    I möjligaste mån Petter. Inte helt ovanligt att 3) saknas då det inte finns statiskt alls. Visserligen går den att installera men man saknar historiken och eventuella säsongsvariationer.
    1) kan också den vara lite oklar, även om det är en webbshop. Vi pratar då om vilka produkter som fokus skall ligga på, etc.
    Tar man rätt på de här tre punkterna så förenklas arbetet med internstruktur och naturligtvis länkanskaffning högst markant.

  3. Tobias Holmberg skriver:

    Mycket bra upplägg, strukturerat och tydligt.

  4. Joachim F skriver:

    Intressant Urban, väldigt rent och rakt på! Precis som SEO skall vara. Du får gärna utveckla ännu mer detaljer om hur du riktar mot konverteringsmålen.

  5. Håkan Persson skriver:

    Jag har läst detta inlägget förut och då liksom nu så tycker jag att det är bra. Det finns dock ett tillägg jag skulle vilja komplettera med. Något de allra flesta förmodligen inte lägger så mycket resurser på, men som jag anser kanske är den viktigaste frågan att besvara innan man sätter igång med SEO eller AdWords.
    ”Vad är besökarens värde?” Frågan kan kanske aldrig besvaras exakt, olika besökare har olika värde både beroende av målgrupp och över tid. Men kan man få fram någon form av värdering med verklighetsförankring så underlättar det oerhört både för sajtägaren som vill ha sin webbplats optimerad och för den som ska göra det. Inte minst påverkas budgeten.

  6. Fredrik Södergren skriver:

    En gömd artikel jag hittade när jag kikade igenom din hemsida Urban.
    Riktigt riktigt bra artikel.