Etisk sökmotoroptimering

Etik inom SEO-branschen brukar då och då vara föremål för en hel del diskussioner. Ordet används också av en del företag som försöker profilera sig med begreppet etisk sökmotoroptimering. Men vad står egentligen begreppet för?

Etik mot Google
Etisk SEO har historiskt sätt alltid betytt att man som SEO-företag förhåller sig till Googles riktlinjer för optimering. Helt enkelt man följer de instruktioner Google satt upp. Och man gör det till punkt och pricka. Inga avsteg, inga hörn som rundas, heller ingenting som kan vara i gränsläget.
Det är en rätt så lång lista som måste följas om man skall följa instruktionerna fullt ut.
Några punkter:
Köpa eller byta till sig länkar. Textannonser med länkar, optimerade länktexter i artiklar eller pressmeddelanden. Och en hel del annat som man kan läsa om här.

Enkelt att följa
Nu är inte det här så svårt att följa utan ett SEO-företag som profilerar sig enligt Googles riktlinjer med etisk sökmotoroptimering sysslar endast med:

Lägga upp och sköta Adwordskampanjer
Marknadsföring via sociala kanaler
On page optimering

Med andra ord vill man som kund ha hjälp att nå högre placeringar i den organiska listan på sökbegrepp utöver det som görs on page skall man inte vända sig till den typen av företag.

Etik mot kund
En annan  variant på ordet etisk SEO är förhållningssättet mot kunder. Upplysa vad som skall göras om det kan finnas några risker med det hela. Enklare uttrycket transparens mot kunder.
Att det i en del fall kan behövas korsa gränsen för vad Google har satt upp är inget märkvärdigt då den dialogen tas med kunden. Och man bör vara medveten om att ingen sökmotoroptimering alls också innebär risker.

Nu skall det påpekas att det knappast finns något SEO-företag eller konsult som använder begreppet etisk sökmotoroptimering när de menar öppenhet mot kunde. Begreppet har en rätt så dålig klang hos oss som har arbetat några år i branschen.

Det oärliga då?
I beskrivningen på det här inlägget använder jag ordet oärligt för de som profilerar sig med det etiska.
Det är helt enkelt baserat på att om man använder sig av Googles riktlinjer så skapar man överhuvudtaget inte en enda länk till sina kunder.

Tittar man på en del SEO-företag som marknadsför sig etiskt så hittar man ofta ord som dessa på deras webbplatser – etisk sökmotoroptimeringGoogles riktlinjer (följer)– externa länkar (skapar/ordnar/etc)
Och det talar nog för sig själv.

Det här inlägget postades i Blog. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.