Avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvens är antalet besökare i procent som besöker en enda sida på en webbplats och sedan går ifrån webbplatsen. De kan lämna webbplatsen genom att backa webbläsaren, stänga ned den eller välja att gå till sina bokmärken.
En hög avvisningsfrekvens för en webbplats kan vara en indikation på att besökarna inte uppfattar innehållet som relevant till det de är ute efter.

Avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvens används som begrepp i bl.a. Google Analytics för att visa hur många besökare som endast tittar på en sida på en webbplats. Besökare som sedan backar webbläsaren, stänger ned den eller går till någon sida som finns ibland deras bokmärken.

Anledningar till hög avvisningsfrekvens

En hög avvisningsfrekvens är en indikation på att besökarna inte uppskattar just den sida de kom in på. Anledningarna kan vara flera. Några att tänka på är:
-    För en webbshop. Har produkten utgått eller är tillfälligt slut och det saknas hänvisning till motsvarande produkter?
-    Är nyckelordet för sidan synonymt med något som har en helt annan betydelse?
-    Finns det problem att förstå innehållet på sidan och att snabbt hitta det man är ute efter?

Vad är en hög avvisningsfrekvens?
Någon generell siffra är lite svår att ge. Men en avvisningsfrekvens på under 50% bör vara ett första mål att sätta.

Avvisningsfrekvens kan även benämnas som bounce rate, studs, studsar.